Advertisements

Before We Vanish

KIYOSHI Kurosawa este un regizor al cărui nume coincide cu cel al marelui AKIRA, fără a fi vreo legătură de rudenie (documentată) între ei. Este cunoscut pentru filmele Tokyo Sonata (2008) și „Journey to the Shore“. În ultimul său film intrat în competiția BIFF 2017, încearcă să reinventeze genul SF despre contactul extraterestru, abordat și de Arrivals. Stilul său regizoral a fost comparat cu cel al lui Stanley Kubrick și Andrei Tarkovski. Kiyoshi Kurosawa:

Această producție poate fi clasificată ca fiind un thriller science-fiction, ceea ce o face extrem de rară printre filmele japoneze în ultimii ani. Am vrut să-mi încerc mâna la acest gen de ceva timp și descoperirea poveștii unice a lui Tomohiro Maekawa mi-a permis să fac asta în cele din urmă.

Dacă SF-ul american despre sosirea heptapodelor lua un singur premiu Oscar din opt nominalizări (pentru cele mai bune efecte sonore), cel japonez poate candida la un premiu pentru scenariu, datorită poveștii umane întrețesute cu dragoste și mister. „Before we vanish“ a fost vizionat la Cannes 2017 sub titlul Dernier Contact (Avant que nous disparaissions), regizorul japonez fiind apreciat pentru modul în care folosește elementele genului thriller, împletindu-le realist în în povestea SF a filmului. De remarcat că ultimele producții despre contactul extraterestru descriu vizitatorii din spațiu ca entități colective, chiar dacă au întrupări individuale.

Invadatorii lui Kurosawa și Maekawa descoperă că ființele umane folosesc cuvinte și iau de la fiecare câte un concept, uneori eliberând oamenii de preconcepții, alteori lăsându-i într-o stare de derută spirituală. Începutul sângeros dă senzația că regizorul revine la genul thriller (aducând cu producțiile lui Sion Sono), pentru a fi străbătut apoi de o notă de satiră politică. Spre final, dă senzația că tinde către o dramă romantică, lăsându-ne apoi cu senzația unei melodramatice adaptări Manga, ghidată de scenariul original scris de către Tomohiro Maekawa:

Îmi place să scriu despre lucruri imaginare pe care să le pot conecta însă cu realitatea obiectivă și lumea reală.

Acesta merită o paranteză: născut în 1974 în Kashiwazaki, Tomohiro Maekawa a înființat compania de teatru Ikiume în 2003 și a scris și regizat toate piesele companiei. Numele de Ikiume presupune obținerea de imagini din viața de apoi (lumea de dincolo) cât încă suntem încă în viață. Acesta este conceptul teatral al lui Maekawa. El a atras atenția în lumea teatrului cu lucrări care combină elemente de science-fiction, horror și ocultism în moduri unice care aduc un sentiment de fantastic în viața de zi cu zi.

Făcut după scenariul său, Sanpo suru shinryakusha este un exemplu de cinema de mare efect, folosind mijloace aflate la dispoziția oricărui realizator de film. Consecvent stilului Manga în care a fost scris scenariul, finalul este abordat în nota filozofică tipică benzilor desenate japoneze, sau block-buster-elor realizate după ele (vezi Ghost in the Shell). Producția rezultată este o subtilă metaforă a genului SF, din care cu o notă finală mai curajoasă în finalul mult prea lungit (stilul este când ambiguu, când prea explicit, iar iubirea putea fi transmisă și altfel, nu doar ca și „concept”) putea ieși chiar un film mare.

Advertisements

Leave a Reply