Advertisements

Pastorala americană

Așa cum anunțam la începutul anului, Lionsgate a lansat în cinematografele americane American Pastoral, o adaptare a romanului publicat de Philip Roth în 1997. Pastorala are în rolurile principale pe Ewan McGregor, Jennifer Connelly și Dakota Fanning în istoria unei familii a cărei fiice este prinsa în mișcările tinerilor protestatari americani din anii ’60.

În vârstă de 45 de ani, Ewan McGregor destăinuia că a aşteptat ani de-a rândul să-şi facă debutul în regia de film şi i-a fost deosebit de greu să interpreteze un personaj făurit de Philip Roth. Scriitorul american a devenit celebru prin faptul că reușește să exprime ceea ce alții nici nu îndrăznesc să gândească. Deși un clasic în viață, Roth nu este un autor pentru pudibonzi. Spre surprinderea mea, în perioada în care publicam în reviste cu specific feminin, am constatat că este un autor greșit receptat tocmai de acel segment de cititori (cititoare) care mărturiseau cu un deceniu-două în urmă că și-ar fi desăvârșit (sic!) educația sentimentală cu ajutorul romanelor publicate atunci masiv la noi și scrise (nu întotdeauna) de Sandra Brown.

ame1Ca o impresie, filmul scoțianului pare un reminder al romanului Pastorala americană, un soi de rezumat al acestuia. Ieși de la film cu plăcuta senzație că ai văzut o secvență care este totuși altceva decât cartea. Impresia că ai asistat la o ecranizare mai mult sau mai puțin reușită a romanului primează însă, pentru că este vorba de un film destul de greu, ce pare să se adreseze unei categorii aparte de cinefili și totodată fani ai lui Roth. Personal, am rămas cu scenele ce evidențiază indefinita relație tată-fiică.

Spre deosebire de Indignare, alături de care a adus cifra ecranizărilor după Roth la 7, Pastorala nu pare tentată să pice în plasa introspecțiilor lui Roth, capcană în care alunecă inevitabil mai toate filme după scrierile sale. Dar se pare că și cele care nu fac uz de amănuntele psihologice din romanele acestuia, pică într-o altă extremă, riscând să dezamăgească cinefilii neavizați de opera scriitorului, care merg la cinematograf cu alte așteptări, necunoscând deja subiectul.

Advertisements

Leave a Reply