Advertisements

Malmkrog (2020)

Cel mai așteptat film românesc al anului 2019 (titlul de lucru de atunci fiind La conac) s-a văzut în 2020 la TIFF 19 (sic!) sub cerul liber, cu un nume aproape imposibil de pronunțat: Malmkrog. Regizorul Cristi Puiu a lucrat pe un scenariu adaptat după Vladimir Soloviov, un text literar tradus la noi scurt, drtept: Povestire despre Antichrist, dar titlul original este Trei conversații despre religie, război și sfârșitul istoriei.

malm1Rezultatul este un dialog în șase părți, întins peste 3 ore, o dispută verbală între creștinismul războinic al prințului Nikolai, unul care-l reprezintă pe autor, cu elementele de gnosticism (gazda susține că răul e mai puternic decât binele – că lumea trebuie recunoscută drept rezultat al unui principiu rău) și existențialism (există rău individual, există rău social și există rău fizic – moartea, care reduce la derizoriu absolut orice), purtată în principal cu logodnica sa Olga.

Singura formă posibilă de rezistență la rău este, consideră autorul, cea bazată pe credința reală în înviere, nu doar ca metaforă. Fără credința inflexibilă în realitatea învierii nu poate exista creștinism, consideră personajul Nikolai, ci doar vorbărie despre o blândețe pretins-creștină, pretins-triumfătoare. O asemenea vorbărie nu e doar ineficientă; ea îi servește lui Antihrist. Cam despre asta e filmul, în esență. Unul care nu s-a vrut unul pentru marele public, chiar dimpotrivă, dialogurile fiind dense, iar firul argumentării dificil de urmărit și pentru cei cu lecturi solide.

Malmkrog este, vorba lui Mihnea Măruţă, citat şi mai sus, un film pe care fie îl vezi pe bucăți, tot reluându-l și mestecându-l, fie nu poți să i te sustragi niciun singur minut. Dar, așa cum a mărturisit acum câteva luni, Cristi Puiu face filme pentru acei singuratici care, oriunde ar fi ei, caută răspunsuri la disperarea acestei lumi și le găsesc în arta altor singuratici.

Datorită temelor și trimiterilor sale, „Malmkrog” va rezista mulți ani de acum înainte, pentru că vorbește despre cele mai importante întrebări ale vieților noastre: ce este răul; pentru ce merită să trăiești și pentru ce merită să mori; ce rost are tradiția, ce sens are războiul, unde e limita dintre crimă și dreptate, cum se iscă o revoluție și cum se instaurează teroarea.

Advertisements

Leave a Reply