Advertisements

Interviu cu Cristian Lolea

Cristian Lolea este compozitor român, absolvent al Universitatății Naţionale de Muzică Bucureşti promoţia 2000, profesor Tiberiu Olah. Doctorat Summa cum laude în 2010, locuiește din 2011 la Varșovia. A fost nominalizat la premiile GOPO pentru coloana sonoră a lungmetrajului Carmen (2013).

  1. Pentru că te-ai aflat recent la Zilele Filmului Românesc de la Madrid, la ce te-ai așteptat de la publicul spaniol și ce ai remarcat?

N-am avut așteptări speciale. Însă la discuțiile de după proiecție, n-am putut să nu remarc încă o dată faptul că percepția publicului poate diferi destul de mult de la o țară la alta. Așa globalizați cum suntem. De pildă, publicul madrilen, cu care ne-am întâlnit, mi-a lăsat impresia că a fost mai mult interesat de povestea dintre personaje, decât de dimensiunea socială (cea legată de corupție, de exemplu). Ceea ce, în alte părți, se întâmplă exact pe dos. În două vorbe, mi s-a părut un public foarte plăcut.

  1. Fiind compozitorul coloanei sonore a filmului Orizont (proiectat la Madrid), ce ai căutat să scoți în evidență prin muzică?

Filmul este construit în jurul personajului său principal, Lucian, iar ceea ce ne-am propus, eu şi Marian Crişan, a fost ca muzica să vină cumva din interiorul acestuia, din mintea și lumea interioară a personajului principal, și să se insinueze încetul cu încetul în mintea spectatorului.

În același timp, am urmărit ca muzica să aibă rolul său în film, să fie unul dintre personajele pe care le urmărim, și nu doar să ilustreze anumite secvențe. Acest lucru a fost posibil și pentru că regizorul a gândit filmul atribuindu-i muzicii un rol important. Și aș mai adăuga și jocul extraordinar al lui András Hatházi (Lucian) și imaginea lui Oleg Mutu, care au fost foarte sugestive pentru ce aveam eu de făcut.

  1. Ce părere ai despre faptul că în filmul românesc din ultima perioadă s-a evitat folosirea muzicii (și în general a sunetelor nediegetice)?

În sfera artistică, fiecare creator își spune povestea cum consideră că este mai convingător.

Dacă ne referim exclusiv la filmele „Noului Val”, acestea au venit cu o anumită propunere stilistică. Cred că ar fi fost cel puțin forțat să auzim muzică de film în „Moartea domnului Lăzărescu” sau în „A fost sau n-a fost?”. Pe de altă parte, în ultima vreme, observ că sunt deja câteva filme în care se înfiripă nevoia de muzică.

Simplificând, depinde ce fel de povești spunem și cum le spunem.

  1. În acest context, ești oarecum surprins când primești o propunere de a compune muzică de film?

Întotdeauna mă bucur când primesc o astfel de propunere. E și o formă de apreciere. Pe de altă parte, impresia că filmele românești nu au muzică nu e tocmai exactă.

Există și filme cu muzică. Dacă ne uităm la filmele care au avut premiera în ultimul an, vedem că sunt destul de multe cu muzică. E adevărat, nu au multă muzică și nu neapărat originală, însă, după cum spuneam și mai devreme, e o schimbare față de acum 10 ani.

  1. Cum este văzut un compozitor în cadrul industriei cinematografice românești?

Nu știu ce să-ți spun, n-am studiat problema. Din câte am observat eu…

…muzica de film pare să fie bine primită și apreciată. Deocamdată însă, în cinema-ul românesc, compozitorul e o pasăre destul de rară.

  1. Fiind într-o industrie unde sunt vizibili în mare parte regizorii și actorii, cum te simți ca parte a procesului de producție a unui film?

Extraordinar! Mai ales atunci când lucrezi cu un regizor care simte bine rolul muzicii și în același timp știe să-ți lase libertate de acțiune.

Fiecare film vine cu o lume a lui, iar muzica trebuie să o intuiască și să îi aducă o dimensiune în plus.

E de fiecare dată o aventură. În sensul bun.

  1. Pe viitor în ce producții vom mai auzi din muzica compusă de tine?

Cel mai recent film pentru care am scris muzica este documentarul „În căutarea tatălui pierdut”, în regia lui Ionuț Teianu, despre fiul nelegitim al lui Constantin Brâncuși. Ți-l recomand. Apoi, dacă tot am vorbit despre „Orizont”, la jumătatea lunii decembrie va fi lansat DVD-ul care va conține și soundtrack-ul filmului. Urmează să încep lucrul la un film de lung-metraj, care acum este în faza de pre-producție, astfel încât nu pot da prea multe detalii. Mai am câteva surprize la care lucrez acum, care vor fi gata în primăvară.

  1. Ce compozitori te-au influențat cel mai mult de-a lungul carierei?

Sunt mulți compozitori care îmi plac foarte mult. Însă, chiar dacă poate sună lipsit de tact, nu cred că e prea sănătos artistic să fii influențat de muzicienii pe care îi admiri. Nu în ceea ce scrii. E mult mai important să-ți descoperi propria voce.

  1. Pe care dintre compozitorii de film mai puțin cunoscuți ne-ai îndruma să îi ascultăm?

Ca să nu ne îndepărtăm prea mult geografic, vă propun doi compozitori polonezi destul de tineri, cu multe realizări: Paweł Mykietyn și Abel Korzeniowski.

  1. În momentul de față care crezi că este trendul în muzica de film?

La modul general, e greu de vorbit. Sunt foarte multe direcții stilistice, fiecare cu „trend-ul” ei, fiecare cu evoluțiile ei, iar asta nu cred să se schimbe prea curând.

Advertisements

Leave a Reply