Advertisements

Ce nu s-a văzut la GOPO

Gala GOPO este o festivitate a filmului românesc pe care o urmăresc cu tot mai mult interes. Am scris despre ea și anul trecut, puțin intrigat de numărul mare de premii acordate unui singur film. Anul acesta am remarcat cu interes numărul mare de filme eligibile. Însă o Gală de premiere are dezavantajul de a lăsa multe filme pe dinafară și de a isca nemulțumiri, asta în condițiile în care există chiar între cineaști un dubiu: dacă este vorba de o „industrie”, sau mai degrabă de o agricultură a filmului românesc – vorba lui Nae Caranfil la ultimul TIFF.

Fără a minimaliza importanța Galei GOPO pentru filmul românesc, și evidenta cizelare de la an la an (adoptarea în juriu a unor persoane noi – festivalul devenind astfel tot mai credibil, sprijinirea tinerilor autori, etc), am să remarc totuși câteva scăpări, în ideea că acestea le vor fi de folos pe viitor organizatorilor:

  • în primul rând, Ion Popescu-Gopo a făcut și filme de animație – iar la Premiile care-i poartă numele nici nu există această secțiune  – mai ales în condițiile în care existau în acest an; nu știu câte se produc anual în Romania, dar dacă există, de ce să nu le remarci?
  • de asemenea, ar trebui să existe o secțiune distinctă pentru producătorii independenți de film  – altfel Gala poate fi asimilată uneia pentru abonații la CNC; în felul acesta s-ar evita și incidentele de genul celor menționate aici, cu un film neluat în calcul din motive tehnice;
  • racordarea la problemele reale ale cinematografiei române – degeaba imităm o Gală de tip Hollywood, dacă nu ținem cont de cei care susțin această industrie la baza ei, și cei de la vârf ajung să se felicite (și să se premieze) între ei.

Apropos de ultimul punct menționat, nu pot să nu menționez o remarcă de bun simț a unui director de cinematograf din Cluj: premiații au mulțumit tuturor, numai nouă, celor din cinematografe, care funcționăm cum funcționăm, NU. Fiindcă pe-aici pe undeva e miezul problemei: ce mai rămâne din „industria” filmului românesc, dacă dispar cinematografele? Iar acestea, care stau la baza… industriei, se chiar împuținează de la an la an! Și atunci, quo vadis…?

Advertisements

Leave a Reply